Storumans Ångtågsförening
Tur & retur Lomselenäs
En bildserie från 10 maj 2008


Eldarna var på plats tidigt på morgonen för att elda upp ångtrycket i loket.
 

Olika manometrar som fungerar är ett måste om lokföraren skall klara sin uppgift.
 

Lars Norberg och Leif Sandberg tar en vilopaus mellan spadtagen.
 

En sista avstämning innan avresa.


Kalle Strandberg och Lars Norberg pratar ångtryck.
 

Bo Strandman fick också hålla i ångreglaget.
 

Att rikta in loket på vändskivan är ett kapitel för sig.
 


Det är med en hårsmån att loket ryms på vändplattan.
 


Manuell kraft behövs för att få rälsen att gå i läge mot utfartsspåret.
 

Så här ska det se ut innan loket får klartecken för utfart från lokstallsområdet.
 

En nöjd Kalle Strandberg konstaterar att allt gick bra.
 

Bo Strandman t.v. och Kalle Strandberg har mångårig erfarenhet av ångloksdrift på Inlandsbanan.
 

Om man tar en titt i personvagnen som användes så ser vi tidstypisk interiör.
 

Vill man ha riktig nostalgi så är det inte helt fel med dryckerna till höger. Där kan man snacka om gamla klassiker!
 

Jens Forsberg har koll på ett tågmöte på stationsområdet
 

Övergångsstället vid Foto Nilsson.
 

Rester av gamla kommunikationer längs spåret.
 
 
Eftersom tåget backade på resan upp mot Lomselenäs, fick Jens Forsberg ha järnkoll på spåret framåt. En som verkligen
hade järnkoll på omgivningarna var Kalle Strandberg.
 

Dessa renar trodde nog inte sina ögon när det efter 50 års frånvaro dök upp ett gammalt hederligt ånglok igen.
 

Här är vi på väg in mot Lomselenäs stationsområde. Det stod redan vagnar parkerade på ett sidospår.
 

Att ta ångloket till Lomselenäs för att dra en fika - det är nog inte så många som får uppleva det i dagens tidevarv.
 

Även fotografen får sig en kaffeslurk.
 

Ett vackert lok - eller hur!
 

Lasse bjöd på påtår också. Killen till höger kommer från järnvägsföreningen i Arvidsjaur.
 

En gång i tiden var det full fart här vid Lomselenäs station. Nu är byggnaden fallfärdig.
 

Därmed var det dags att påbörja returresan.
 

En annorlunda synvinkel.
 
 
Alla bomfällningar och signaler fungerade perfekt under resan.


Det här deltat av Juktån kan man inte kan se från E45:an.
 
 
 Här fanns det renar på spåret igen. Dom sprang framför loket i bra många kilometer innan dom vek av in i skogen.
 

Röken från tåget skapar en härlig natureffekt.
 

Den gamla stationsbyggnaden är numera privatägd och fungerar som en jättefin fritidsbostad.
 
 
Gamla fortet vid Bleviksberget.
 

När tåget passerade industriområdet passade Berit Norberg på att ta några bilder till fotoalbumet.
 

Det går lätt om du växlar rätt. Han som gör det tillhör järnvägsföreningen i Arvidsjaur.
 
 
Jens Forsberg och Leif Sandberg lotsar in loket på vändskivan vid lokstallet.
 

Här markerar Kalle Strandberg att loket står på plats och att resan är slut.

Fotografer: Sören Hellqvist och Leif Sandberg